Kaupanger tømmerkai åpnet av Listhaug
23. March 2015
Innspill vedrørende praktiseringen av Naturmangfoldloven
24. March 2015

Kaupanger tømmerkai åpnet av Listhaug

Åpnet av landbruks- og matministeren

Listhaug uttrykte sterke ambisjoner for skogbruket og skognæringen i tiden fremover og understreket at tilskudd til denne type prosjekter ikke er i strid med hennes politiske overbevisning. Hun slo fast at infrastruktur er viktig for denne næringen, og er en forutsetning for den veksten som er mulig i verdikjeden. – Tilskudd som gir fremtidig avkastning er akseptabelt så lenge det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sa Listhaug.

Næringen applauderer

-Det er store tømmervolumer som skal ut herfra i årene som kommer og det er viktig at vi nå er i stand til å høste av forrige generasjon sine investeringer, sa Gaute Nøkleholm, som er assisterende direktør i NORSKOG. –Effektiv logistikk er en forutsetning for den industrien vi fortsatt har i Norge. 70 – 80 prosent av den totale produksjonskostnaden i industrien er tømmer levert på tomt. Samtidig må tømmerprisene være høye nok til at skogeierne hogger. I dette bildet er effektiv logistikk helt avgjørende for å presse kostnadene mellom skogen og industrien til et nivå som gjør verdikjeden internasjonalt konkurransedyktig. – Samtidig må vi i primærskogbruket kunne vise til at tømmer finner veien ut av skogen hvis Norge skal være interessant for investeringer i ny industri. Derfor er tømmerkaier viktig både for å sikre råvareforsyning til dagens industri i Norge og for å skape grunnlag for ny industri, sa Nøkleholm. Han er ikke bekymret for at eksport av virke skal skade mulighetene. –Tvert imot, sier han. Uten eksport vil verdikjeden i primærleddet bremses opp og i verste fall forvitre, samtidig som at den norske industrien ikke får den råvaren de trenger som følge av manglende avsetning for andre deler av samme tømmerstokken. Skogbruket i Norge må vise at vi er stabile leverandører av store volumer hvis investorer skal tørre å satse på skogindustri i Norge, og da er geografisk rekkevidde til lav kostnad en forutsetning, mener han. Det var årsaken til at NORSKOG under finanskrisen i 2008 anmodet daværende landbruks- og Matminister Lars Peder Brekk om å utrede flaskehalser for tømmertransport på jernbane og båt. – Resultatet av disse utredningene ser vi et eksempel på i Kaupanger, og jeg håper vi ser en vedvarende satsing på langtrekkende infrastruktur slik at firedoblingen av dagens verdiskaping fra norsk tømmer blir realitet, avslutter Nøkleholm.