Kaupanger tømmerkai åpnet av Listhaug

Nytt vedrørende ligning av skogsveglag
9. mars 2015
Innspill vedrørende praktiseringen av Naturmangfoldloven
24. mars 2015

Kaupanger tømmerkai åpnet av Listhaug

Mandag den 23. mars åpnet Sylvi Listhaug tømmerkaien i Kaupanger. Prosjektet er gjort i samarbeid mellom NORTØMMER og Sogn- og Fjordane Skogeigarlag. – Det er store mengder skog som skal avvirkes i denne regionen i tiden fremover og kaien vil ha stor betydning for avsetningen, sier Gaute Nøkleholm i NORSKOG.

Mandag den 23. mars åpnet Sylvi Listhaug tømmerkaien i Kaupanger. Prosjektet er gjort i samarbeid mellom NORTØMMER og Sogn- og Fjordane Skogeigarlag. – Det er store mengder skog som skal avvirkes i denne regionen i tiden fremover og kaien vil ha stor betydning for avsetningen, sier Gaute Nøkleholm i NORSKOG.

Åpnet av landbruks- og matministeren

Listhaug uttrykte sterke ambisjoner for skogbruket og skognæringen i tiden fremover og understreket at tilskudd til denne type prosjekter ikke er i strid med hennes politiske overbevisning. Hun slo fast at infrastruktur er viktig for denne næringen, og er en forutsetning for den veksten som er mulig i verdikjeden. – Tilskudd som gir fremtidig avkastning er akseptabelt så lenge det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, sa Listhaug.

Næringen applauderer

-Det er store tømmervolumer som skal ut herfra i årene som kommer og det er viktig at vi nå er i stand til å høste av forrige generasjon sine investeringer, sa Gaute Nøkleholm, som er assisterende direktør i NORSKOG. –Effektiv logistikk er en forutsetning for den industrien vi fortsatt har i Norge. 70 – 80 prosent av den totale produksjonskostnaden i industrien er tømmer levert på tomt. Samtidig må tømmerprisene være høye nok til at skogeierne hogger. I dette bildet er effektiv logistikk helt avgjørende for å presse kostnadene mellom skogen og industrien til et nivå som gjør verdikjeden internasjonalt konkurransedyktig. – Samtidig må vi i primærskogbruket kunne vise til at tømmer finner veien ut av skogen hvis Norge skal være interessant for investeringer i ny industri. Derfor er tømmerkaier viktig både for å sikre råvareforsyning til dagens industri i Norge og for å skape grunnlag for ny industri, sa Nøkleholm. Han er ikke bekymret for at eksport av virke skal skade mulighetene. –Tvert imot, sier han. Uten eksport vil verdikjeden i primærleddet bremses opp og i verste fall forvitre, samtidig som at den norske industrien ikke får den råvaren de trenger som følge av manglende avsetning for andre deler av samme tømmerstokken. Skogbruket i Norge må vise at vi er stabile leverandører av store volumer hvis investorer skal tørre å satse på skogindustri i Norge, og da er geografisk rekkevidde til lav kostnad en forutsetning, mener han. Det var årsaken til at NORSKOG under finanskrisen i 2008 anmodet daværende landbruks- og Matminister Lars Peder Brekk om å utrede flaskehalser for tømmertransport på jernbane og båt. – Resultatet av disse utredningene ser vi et eksempel på i Kaupanger, og jeg håper vi ser en vedvarende satsing på langtrekkende infrastruktur slik at firedoblingen av dagens verdiskaping fra norsk tømmer blir realitet, avslutter Nøkleholm.