Transport – strakstiltak for verdikjeden!
5. mars 2013
Trenger strakstiltak
22. mars 2013

Lokal forvaltning av motorferdsel er ønskelig!

NORSKOG har støttet et felles opprop om motorferdsel som har ført til at organisasjonen tillegges standpunkter som det ikke er grunnlag for. La det være helt klart at NORSKOG hele tiden har arbeidet for økt lokal forvaltning av motorferdsel, slik Høyre og FrP foreslår. Samtidig har andre organisasjoner gjennom oppropet gjort en viktig tilnærming til næringens ønske om bruk av snøscooter i blant annet reiselivsnæring.

Bakgrunn

NORSKOG fulgte tett forsøksordningen med åtte kommuner som en periode fikk forvalte motorferdselspolitikken etter egne utformede retningslinjer. Disse spente fra kommuner med restriktiv holdning til motorferdsel til kommuner som åpnet for regulert bruk av snøscooter langs definerte løyper til fastsatte tider. Forsøket viste en geografisk svært ulik holdning til motorferdsel i utmark. Dette syntes allikevel ikke å være problematisk, rett og slett fordi den jevne oppfatningen i lokalbefolkningen kom til uttrykk i kommunens forvaltning. Noe som synes åpenbart fornuftig. Forsøksordningen dannet grunnlaget for et utvalg bestående av en rekke organisasjoner, herunder NORSKOG, som skulle gi sin anbefaling for en ny forvaltning av motorferdsel i utmark. Prosjektet hadde tittelen «Motorferdsel og samfunn» og ble ledet av Norsk Institutt for By og Regionforskning (NIBR). NORSKOG understreket her behovet for bruk av motorkjøretøy også innenfor det utvidede landbruksbegrepet. Med dette mentes mulighet til å transportere proviant, utstyr og personer innenfor nye grener av landbruket, slik som naturbasert reiseliv. NORSKOG var imidlertid skeptisk til et frislipp slik man har sett i Sverige. Etter at utvalget avsluttet sitt arbeid i 2006 har saken blitt liggende i Miljøverndepartementet.

Prinsippene

Den prinsipielle diskusjonen har vært om kommunene skulle underlegges et felles nasjonalt regelverk for dette saksfeltet, eller om kommunene selv gjennom Plan- og Bygningsloven skulle utforme sin lokale motorferdselspolitikk – innenfor sentralt fastsatte retningslinjer.

Opprop om viktige detaljer for næringen  

NORSKOG registrerer at noen tolker oppropet som at NORSKOG ikke ønsker lokal forvaltning. Det er ikke riktig. Det står klart i oppropet at alle organisasjonene ønsker bruk av Plan- og Bygningsloven også til motorferdselsforvaltning. Dette betyr etter vårt syn nettopp at man ønsker en lokal forvaltning. Når noen tolker oppropet som et mottrekk mot forslaget fra Høyre og FrP om økt kommunalt selvstyre, bryter det derfor med den juridiske logikken. Det er slik vi ser det selvmotsigende å ønske bruk av Plan- og Bygningsloven, som er kommunenes viktigste juridiske forvaltningsverktøy, samtidig som man vil svekke selvråderetten. NORSKOG er derfor svært overrasket over denne vinklingen, og understreker igjen at nettopp lokal selvråderett er viktig for å utforme en forvaltning som er tilpasset lokale forhold og lokalmiljøets holdninger til motorferdsel. Det er få saksfelter der en sentralisering av regelverket kan forårsake slike kulturkollisjoner som i dette tilfellet. Det er nok å vise til Finnmark og Nordland på den ene siden og Nasjonalpark-kommunene på den andre for å forstå at tiden er overmoden for økt lokal forvaltning, slik NORSKOG mener å stille seg bak gjennom dette oppropet.

Forbud mot rekreasjonskjøring

I oppropet stiller organisasjonene seg også bak et generelt forbud mot rekreasjonskjøring med snøscooter. Dette samtidig som organisasjonene ønsker å åpne for dispensasjoner i tråd med kommunale planer for fornøyelseskjøring på bane, turisme, aktiviteter for bevegelseshemmede, kjøring på ubrøytede skogsbilveier og faste løyper til hyttefelt. Når Dette er helt i tråd med tidligere standpunkter hos NORSKOG om å unngå tilsvarende tilstander som man ser i Sverige og deler av Nord-Norge, der motorferdselen foregår med ytterst få begrensninger. NORSKOG understreker samtidig at de undertegnende organisasjonene vil åpne opp for en betydelig liberalisering så lenge det skjer i tråd med kommunale planer – til og med for «fornøyelseskjøring» på bane. Oppropet gjør altså en grensedragning mellom uakseptabel «rekreasjonskjøring» og akseptabel «forlystelseskjøring» innen visse rammer. Etter NORSKOG sin vurdering, går skillet mellom bruk av snøscooter som en «allemannsrett» på den ene siden og etter normalt restriktive kommunale retningslinjer på den andre. Oppropet kan etter vårt syn vanskelig tolkes annerledes.

Oppsummering

NORSKOG mener bruk av snøscooter skal være underlagt restriktiv regulering, spesielt fordi man kan påføre vilt skader i en sårbar periode ved ukritisk motorferdsel. I tillegg er motorstøy og beltespor sjenerende i ellers naturlige omgivelser, noe som eksempelvis påvirker attraktiviteten ved norsk natur for flertallet av tilreisende. Begge aspektene kan imidlertid greit ivaretas gjennom kommunal planlegging og tillatelse etter søknad. Traseer som i liten eller ingen grad påvirker vilt eller mennesker kan etter NORSKOG sin fortolkning av oppropet brukes til «forlystelseskjøring» og bl.a gjerne brukes som et ledd i reiselivsnæring, etter kommunal behandling. NORSKOG er svært fornøyd med at organisasjonene er enige om disse tidsriktige og viktige prinsippene for reiselivet i landbruket.

Les oppropet her.

gaute.nokleholm@norskog.dev.indexportal.no