Transport

5. november 2019

Mer gods på bane

Samferdselsminister Jon Georg Dale møtte i dag næringslivet for å gå gjennom og få innspill til Nasjonal transportplan 2022-2033
22. oktober 2019

Tømmertransport tema i Stortingets transportkomite

Råvareleddets rolle i utviklingen av verdikjeden skog og tre er og blir å sikre en jevn og tilstrekkelig strøm av råstoff. Regjeringens satsing på samferdsel er av stor betydning for skogbruket som håndterer store volumer og der transportkostnader er avgjørende for aktiviteten. Effektivt samspill mellom ulike transportbærere som veg, bane og båt er og blir stadig viktigere.
11. oktober 2019

Felles ønske om mer gods over på bane

Det var stort engasjement når Jernbanedirektoratets "Gods-gjeng" møtte Jernbaneforum Røros- og Solørbanen, Klosser Innovasjon og næringsaktører innen skog, laks og annet gods.
7. oktober 2019

NORSKOG om Statsbudsjettet: Godt på infrastruktur, men hva med flaskehalsene?

NORSKOG er fornøyd med regjeringens satsing på skogbrukets infrastruktur over tid, men savner mer til å fjerne flaskehalser i veinettet.
11. juli 2019

Sommerløsning på Østfoldbanen på plass

Etter at arbeidene på Østfoldbanen satte kjepper i hjulene for tømmertransporten til Borregaard og Norske Skog, i sommermånedene, tok NORSKOG og NORTØMMER initiativ til et møte mellom næringen og transportmyndighetene. Det gjør at årets «sommerløsning» nå fungerer fint. (Se link). Men den er fortsatt dyr. 
25. juni 2019

Program for utbedring av flaskehalser for tømmertransport

Høringsuttalelse fra Verdikjeden. Verdikjeden Skog og Tre er svært tilfreds med Statens Vegvesen sin oppfølging av bruprogrammet, og støtter forslaget som foreligger.
13. mai 2019

Mer tømmer på jernbane

Kongsvinger er et knutepunkt når tømmeret skal videre til industri – både i Norge og Sverige. I dag er det en flaskehals. Jernbanedirektoratet ga derfor Bane NOR i oppdrag å se på både kortsiktige og langsiktige løsninger for godstiltak ved Kongsvinger. Anbefalingen kommer i slutten av juni.
6. mars 2019

2. generasjons biodrivstoff fungerer på skogsmaskiner

Krogsrud sag (Klokkerengen) har vært med på å prøve ut 2. generasjons biodrivstoff i et prosjekt drevet av Energigården, Nibio, NORSKOG og MEF.
24. januar 2019

Stortingets transportkomité på Norsenga, Kongsvinger

Onsdag denne uken var transport- og kommunikasjonskomiteen på fylkesreise i Hedmark. Tema for dagen var "Gull i grønne skoger - behov for gode transportårer i skogfylte transitfylker".
16. januar 2019

Brutte målekjeder – kan vi redusere risikoen?

Jakob Sandven (NORSKOG) og Frans Kockum (tidl. Norsk Virkesmåling, nå NIBIO) har undersøkt om det er mulig å redusere risikoen for å oppleve økonomisk tap som følge av volumforskjell ved eksport av tømmer mellom Norge, Sverige, Latvia og Tyskland. Det viste seg at de ulike kuberingsmetodene, måten tømmeret måles på, i liten grad påvirker differansen i volum – det er forskjeller i avrundingsregler som gir størst utslag.
5. desember 2018

Økt satsing på skogkultur og infrastruktur!

Fordelingen av midler fra Landbrukets Utviklingsfond til skogbruk for 2019 er nå fastsatt etter samråd med avtalepartene og skogbruks-organisasjonene. God infrastruktur i skogbruket er nødvendig for en effektiv og konkurransedyktig skog- og trenæring. For 2019 avsettes det 110 millioner kroner til veibygging og taubane.
23. november 2018

Elektrifisering av industrisporet Hønefoss-Follum

Det er stor sating på samferdsel fra Regjeringen, dette kan skogbruket ha stor glede av. Det er da svært viktig at alle aktører gis lik tilgang, slik at dette ikke blir en statsfinansiert konkurransevridning.
22. oktober 2018

Tømmertransport tema på “Transport & logistikk”

Samferdselsministeren har et stort budsjett på alle typer transport som er viktig for skognæringen, - veg, kai og bane.
15. oktober 2018

NORSKOG på høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen

Råvareleddets rolle i utviklingen av verdikjeden skog og tre er og blir å sikre en jevn og tilstrekkelig strøm av råstoff.
14. juni 2018

Sagflis i solnedgang

Se, så vakker fjorden er i aften, kjære. Om bare den fabrikken kunne slutte å bråke!
11. mai 2018

Norsenga – Norges største tømmerterminal er stengt på grunn av flom

Norsenga Virkesterminal stenges fra og med fredag 11. mai kl 1500 grunnet flom og fare for elektrisk utstyr på terminalen.
25. april 2018

NORSKOG på høring om “Jernbaneforslag” fra Ap og SV

For skogbruket er Kongsvinger et transportknutepunkt. Det vil det være også i uoverskuelig framtid. Størrelsen og effektiviteten i dette navet for virkestransporten på jernbane er avgjørende for mulighetene til å sikre rett kvalitet til riktig kjøper, og har derfor uvurderlig betydning for lønnsomheten i skogbruket i landets viktigste skogområder.
23. april 2018

Fremtidig løsning for tømmerhavn i Drammensregionen

I Drammensfjorden har det vært skiping av tømmer og trelast over havn i over 500 år, og behovet vil bestå så lenge vi har et aktivt skogbruk og en lønnsom skogindustri i regionen. Havnen har gitt grunnlag for sysselsetting, velferd og investeringer i årtier.
13. april 2018

Norsenga må prioriteres raskt!

Næringen har ved flere anledninger påpekt den prekære situasjonen på Norsenga tømmerterminal på Kongsvinger. Det er her den virkelige flaskehalsen for den samlede virkestransporten på bane er.
19. mars 2018

Det haster med tiltak på Norsenga!

Tømmertransport på bane er jernbanens suksesshistorie, - det haster med tiltak!
28. februar 2018

Representantforslag om et statlig vedlikeholdsprogram på fylkesvegnettet – NORSKOGs høringssvar

Det har over en lang periode blitt satset betydelig på samferdsel i Norge. Nåværende Regjering har økt dette ytterligere, noe vi i skognæringen er svært tilfreds med.
12. oktober 2017

92 millioner kroner til skogsveier

Innen samferdsel er det gjort mye de siste årene, - økte bevilgninger til veger, kaier og bane. Dette er svært viktige tiltak for vår næring og ser ut til å ble videreført
23. august 2017

Næringen sikret tilgang til Lierstranda!

Lier Kommune og eiendomsselskapet Eidos har nå besluttet å gi skognæringen tilgang til bruk av Lierstranda for utskiping av virke. NORSKOG har engasjert seg kraftig i saken. – Dette er en gledens dag for hele verdikjeden i en stor og viktig skogregion, sier Gaute Nøkleholm i NORSKOG.
23. mars 2015

Kaupanger tømmerkai åpnet av Listhaug

Mandag den 23. mars åpnet Sylvi Listhaug tømmerkaien i Kaupanger. Prosjektet er gjort i samarbeid mellom NORTØMMER og Sogn- og Fjordane Skogeigarlag. – Det er store mengder skog som skal avvirkes i denne regionen i tiden fremover og kaien vil ha stor betydning for avsetningen, sier Gaute Nøkleholm i NORSKOG.
9. mars 2015

Nytt vedrørende ligning av skogsveglag

NORSKOG har etterlyst retningslinjer om hvordan skogveglag skal håndteres skattemessig. Vi har nå fått svar fra Skatteetaten med retningslinjer for årets ligning.
15. januar 2015

Mot en løsning for veilagene

NORSKOG sendte 9. januar 2015 et brev til Landbruks- og Matdepartementet (LMD) vedrørende behov for forenkling av regelverket knyttet til veisamarbeid. I et tilsvar til NORSKOG sier LMD at Skattedirektoratet ventelig gjør tiltak slik at veilag kan søke om å bli godtkjent som «skattefrie innretninger».
4. september 2014

Modulvogntog får permanent ordning

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har i dag åpnet for at prøveordningen med modulvogntog blir permanent. - Dette er en svært god nyhet for hele verdikjeden skog og tre, sier Gaute Nøkleholm i NORSKOG.
13. juni 2014

Ny landbruksveiforskrift – nye utfordringer

Forslaget til ny landbruksveiforskrift innbyr tildels til økt byråkratisering og dyrere veier, men NORSKOG berømmer departementet for å fjerne INON som forvaltningsverktøy i tilskuddsforskriften.
2. mai 2014

INON og skogsveier

Skogsvei: 65 prosent av den hogstmodne skogen i for eksempel Trøndelag står på INON arealer, og mangler veidekning for å utløse fornybare råstoffer. Les Gaute Nøkleholm sin kronikk her.
3. april 2014

Skogsbilveger kan tilpasses endret klima

Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap mener at forslaget om økt bygging av skogsbilveier skaper risiko for rasulykker som i verste fall kan koste liv. Se kommentaren til innslaget fra NORSKOG og Skog- og Landskap.
5. mars 2013

Transport – strakstiltak for verdikjeden!

Verdikjeden skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Sommel i saksbehandlingen av endringer i regelverket rundt vekt og lengde på lastebiler bidrer til å forsterke den vanskelige situasjonen i verdikjeden.
7. januar 2013

Bruken av tømmerkaiene må organiseres!

Hvis skogen langs kysten skal tas i bruk må det sikres effektiv transport til industri. Derfor blir tømmerkaiene stadig viktigere for kystskogbruket. Mangslungent eierskap og tilfeldige bruksavtaler for offentlig finansierte kaianlegg hindrer effektiv bruk av investeringene. Dette rammer til syvende og sist skogeier. – Nå bør vi få på plass en organisering som sikrer optimal anvendelse av investeringene, mener Gaute Nøkleholm i NORSKOG.