Transport

14. juni 2018

Sagflis i solnedgang

Se, så vakker fjorden er i aften, kjære. Om bare den fabrikken kunne slutte å bråke!
11. mai 2018

Norsenga – Norges største tømmerterminal er stengt på grunn av flom

Norsenga Virkesterminal stenges fra og med fredag 11. mai kl 1500 grunnet flom og fare for elektrisk utstyr på terminalen.
25. april 2018

NORSKOG på høring om “Jernbaneforslag” fra Ap og SV

For skogbruket er Kongsvinger et transportknutepunkt. Det vil det være også i uoverskuelig framtid. Størrelsen og effektiviteten i dette navet for virkestransporten på jernbane er avgjørende for mulighetene til å sikre rett kvalitet til riktig kjøper, og har derfor uvurderlig betydning for lønnsomheten i skogbruket i landets viktigste skogområder.
23. april 2018

Fremtidig løsning for tømmerhavn i Drammensregionen

I Drammensfjorden har det vært skiping av tømmer og trelast over havn i over 500 år, og behovet vil bestå så lenge vi har et aktivt skogbruk og en lønnsom skogindustri i regionen. Havnen har gitt grunnlag for sysselsetting, velferd og investeringer i årtier.
13. april 2018

Norsenga må prioriteres raskt!

Næringen har ved flere anledninger påpekt den prekære situasjonen på Norsenga tømmerterminal på Kongsvinger. Det er her den virkelige flaskehalsen for den samlede virkestransporten på bane er.
19. mars 2018

Det haster med tiltak på Norsenga!

Tømmertransport på bane er jernbanens suksesshistorie, - det haster med tiltak!
28. februar 2018

Representantforslag om et statlig vedlikeholdsprogram på fylkesvegnettet – NORSKOGs høringssvar

Det har over en lang periode blitt satset betydelig på samferdsel i Norge. Nåværende Regjering har økt dette ytterligere, noe vi i skognæringen er svært tilfreds med.
12. oktober 2017

92 millioner kroner til skogsveier

Innen samferdsel er det gjort mye de siste årene, - økte bevilgninger til veger, kaier og bane. Dette er svært viktige tiltak for vår næring og ser ut til å ble videreført
23. august 2017

Næringen sikret tilgang til Lierstranda!

Lier Kommune og eiendomsselskapet Eidos har nå besluttet å gi skognæringen tilgang til bruk av Lierstranda for utskiping av virke. NORSKOG har engasjert seg kraftig i saken. – Dette er en gledens dag for hele verdikjeden i en stor og viktig skogregion, sier Gaute Nøkleholm i NORSKOG.
23. mars 2015

Kaupanger tømmerkai åpnet av Listhaug

Mandag den 23. mars åpnet Sylvi Listhaug tømmerkaien i Kaupanger. Prosjektet er gjort i samarbeid mellom NORTØMMER og Sogn- og Fjordane Skogeigarlag. – Det er store mengder skog som skal avvirkes i denne regionen i tiden fremover og kaien vil ha stor betydning for avsetningen, sier Gaute Nøkleholm i NORSKOG.
9. mars 2015

Nytt vedrørende ligning av skogsveglag

NORSKOG har etterlyst retningslinjer om hvordan skogveglag skal håndteres skattemessig. Vi har nå fått svar fra Skatteetaten med retningslinjer for årets ligning.
15. januar 2015

Mot en løsning for veilagene

NORSKOG sendte 9. januar 2015 et brev til Landbruks- og Matdepartementet (LMD) vedrørende behov for forenkling av regelverket knyttet til veisamarbeid. I et tilsvar til NORSKOG sier LMD at Skattedirektoratet ventelig gjør tiltak slik at veilag kan søke om å bli godtkjent som «skattefrie innretninger».
4. september 2014

Modulvogntog får permanent ordning

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har i dag åpnet for at prøveordningen med modulvogntog blir permanent. - Dette er en svært god nyhet for hele verdikjeden skog og tre, sier Gaute Nøkleholm i NORSKOG.
13. juni 2014

Ny landbruksveiforskrift – nye utfordringer

Forslaget til ny landbruksveiforskrift innbyr tildels til økt byråkratisering og dyrere veier, men NORSKOG berømmer departementet for å fjerne INON som forvaltningsverktøy i tilskuddsforskriften.
2. mai 2014

INON og skogsveier

Skogsvei: 65 prosent av den hogstmodne skogen i for eksempel Trøndelag står på INON arealer, og mangler veidekning for å utløse fornybare råstoffer. Les Gaute Nøkleholm sin kronikk her.
3. april 2014

Skogsbilveger kan tilpasses endret klima

Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap mener at forslaget om økt bygging av skogsbilveier skaper risiko for rasulykker som i verste fall kan koste liv. Se kommentaren til innslaget fra NORSKOG og Skog- og Landskap.
5. mars 2013

Transport – strakstiltak for verdikjeden!

Verdikjeden skog og tre utgjør nesten 15% av godstransporten i Norge. 94% av verdikjedens transport går langs vei og 15% av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Dette er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Sommel i saksbehandlingen av endringer i regelverket rundt vekt og lengde på lastebiler bidrer til å forsterke den vanskelige situasjonen i verdikjeden.
7. januar 2013

Bruken av tømmerkaiene må organiseres!

Hvis skogen langs kysten skal tas i bruk må det sikres effektiv transport til industri. Derfor blir tømmerkaiene stadig viktigere for kystskogbruket. Mangslungent eierskap og tilfeldige bruksavtaler for offentlig finansierte kaianlegg hindrer effektiv bruk av investeringene. Dette rammer til syvende og sist skogeier. – Nå bør vi få på plass en organisering som sikrer optimal anvendelse av investeringene, mener Gaute Nøkleholm i NORSKOG.