NORSKOG mobiliserer for Enkeltpersonforetakene
17. mai 2015
NORSKOG purrer på Finansdepartementet for å få fjernet moms på jakt og fiske
21. mai 2015

Karbonavtrykket for bygget starter med materialene

Tilsvar til høring vedrørende energikrav i bygg

NORSKOG viser til høringsnotat av 16. februar 2015, vedrørende energikrav i bygg – Forslag til endringer i tekniske krav til byggverk av 26. mars 2010 nr. 489.

Målet at nye energikrav skal gi mer klimavennlige bygg. NORSKOG støtter Regjeringens målsetting.

Byggsektoren representerer rundt 40 % av energibruken i Norge. NORSKOG ser derfor behovet for å sette nasjonale mål for energieffektivitet og bærekraft. Samtidig ser vi nytten et enklere og mer effektivt regelverk.

De samfunnsmessige målene om bærekraftige løsninger forutsetter en helhetlig beregningsmetodikk, slik at den reelle effekten på natur og klima blir hensyntatt på både kort og lang sikt. Dette er etter vårt syn ikke ivaretatt i høringsnotatet. Det understrekes fra NORSKOG at det påhviler myndighetene et ansvar som forventes ivaretatt i denne type arbeider, og vi er undrende til årsaken bak det vi oppfatter som en ren utelatelse av viktige forutsetninger.

Klimapåvirkningen av etableringen av bebyggelse er tilnærmet lik som klimabelastningen fra energiforsyningen til byggene i hele bruksperioden. Det er derfor helt nødvendig å innarbeide det helhetlige karbonavtrykket fra fremstillingen av materialene, fremt til ferdigstilling av bygget. Dette som et tillegg til selve bruksfasen. Belastningen som påføres klimaet i etableringsfasen av bygg er til stede og virker inn på ulike kretsløp, noe som ikke kan defineres bort. Uten at denne helheten tas inn i beregningene vil systemet i praksis ha liten verdi for klimaarbeidet.

Regjeringen er forpliktet til de samme klimamål som EU i 2030. Dersom byggenæringen skal arbeide mot en måloppfyllelse så må naturligvis kretsløpet for bygg tas i betraktning. Det innebærer eksempelvis alt fra transport og materialbruk til avhending/sanering/gjenvinning og energiutnyttelse ved endt bruk. Dette i tillegg til effekten i driftsfase.

Det er også nødvendig at øvrige departementer er koordineres i forhold til dette arbeidet. I dag mangler det virkemidler som muliggjør målet om mer klimavennlige bygg. Strategiene BYGG21 og SKOG22 som har klare anbefalinger om tiltak som skal gi økt bærekraft i byggsektoren og i andre næringskjeder. NORSKOG understreker at slike strategiarbeider må utgjøre en del av helheten for å sikre at den overordnede strategien er konsistent.

NORSKOG viser for øvrig til Byggevareforordningen som trådte i kraft 1.7.2013, der det også stilles krav til materialenes forhold til bærekrafttanken. Regjeringens strategier og anbefalinger må følges opp ved utarbeidelse av nye energikrav til bygg.

Det er fullt mulig å beregne klimagassutslipp fra bygg gjennom livsløp. Enkelte verktøy og metoder for slike beregninger er allerede i bruk, men verktøyene og metodene er ikke standardiserte. Det er derfor påkrevet å utvikle pålitelige verktøy og standarder, i tråd med internasjonale krav, som kan brukes av alle som skal prosjektere og bygge. Dette er etter vårt syn et offentlig ansvar. Tilsvarende må det utvikles systemer for alle bedriftene i byggenæringen slik at de kan levere bærekraftige bygg.

TEK må definere premissene i dette arbeidet. NORSKOG vil understreke behovet for myndighetsutøvelse som vektlegger helhetlige løsninger med basis i objektivt utformede og reelt fungerende tiltak for klimaet. Først ved å sette livsløpskrav til byggebransjen skapes det grobunn og aktivt arbeid for utvikling i en samfunnsmessig riktig retning.

NORSKOG vil også understreke at både klimamålene og Regjeringens egne strategier har skapt forventinger til et oppriktig og pålitelig arbeid både for dagens og fremtidens samfunn og klima.