I dag kom Finansdepartementets forslag til landbruksbeskatning. Her foreslås gjennomsnittsligningen avviklet og en taps/vinnings-konto opprettet under navnet «tømmerkonto». Om dette er en forenkling er NORSKOG tvilende til og opprettholder ønsket om kapitalskatt på skoginntekt.
Av: Benthe E. Løvenskiold
Bakgrunn
Finansdepartementet har i dag sendt ut et høringsnotat som foreslår endringer i landbruksbeskatningen. For skogbrukets del er det to særlig områder som blir berørt. Endringene er tenkt gjennomført fra og med inntektsåret 2017. Høringsfrist 4.juni
Vi hadde først og fremst ønsket oss flat kapitalbeskatning. Det ville ha gjort alt regelverk betydelig enklere og i tillegg løst flere andre utfordringer.
Gjennomsnittsligning av skogbruk erstattes av «Tømmerkonto».
Departementet foreslår gjennomsnittsligningen erstattet med en «Tømmerkonto». Denne skal benyttes til fordeling av netto tømmerinntekter over flere år og føres etter samme mønster som dagens gevinst- og tapskonto. På denne måten kan skogeier jevne ut inntektene ved å inntektsføre minimum 20% av overskuddet hvert år. Dette vil gi mulighet for en tilsvarende fordeling som med dagens gjennomsnittsligning, men gir større valgfrihet for skogeier. Forslaget vil følgelig ivareta hovedhensikten, nemlig å jevne ut varierende inntekter som er svært vanlig i skogbruket. Skogbrukets store inntektsvariasjoner fra år til år, kombinert med et progressivt skattesystem, kan uten inntektsutjevning føre til at skogeiere skattemessig kan komme svært dårlig ut. Skatteyter vil med det system som er foreslått få en utjevning av inntektene og potensielt lavere trygdeavgift og trinnskatt, samt en skattekreditt. Dette har vi også med dagens gjennomsnittsligning, men virkningene blir noe annerledes.
Det foreslås at inntekter som er av mer årviss karakter, som jaktinntekter, fiskeinntekter, leieinntekter, uttak fra skogfondskonto, og offentlige tilskudd ikke skal inn på tømmerkonto, men tas til inntekt det året de kommer. Kostnader til skogkultur, veier og andre formål dekket av skogfondsmidler skal heller ikke tas med i tømmerkontoen, men utgiftsføres direkte.
NORSKOG vurderer forslaget slik:
Ulemper
Fordeler
Foreslått overgangsordning
– Man ser i den forbindelse på differansen mellom faktisk resultat og gjennomsnittsresultat de fire siste år.
– Overheng kan fradragsføres i sin helhet i 2017 eller senere hvis en ikke har tilstrekkelig inntekt til å føre mot.
– Underheng kommer til inntekt i 2017 i sin helhet, eller føres på tømmerkonto. Dette gjelder også inntekter som fra 2017 ikke skal inngå i tømmerkonto.
NORSKOG vil nøye vurdere det fremlagte forslag. Ingen vil gi fra seg goder man har, men vi må her se på totaliteten av hva vi mister og hva vi får.
Uttak av skogfondsmidler til skogbruksplan
Her foreslås det en liten detaljendring som gjør at ved bruk av skogfond til skogbruksplan (som aktiveres ved kostnad over kr. 15.000) skal ha samme skattefordel som andre uttak fra skogfondskonto med skattefordel.
Dette mener vi er endring med liten betydning for skogeier, men som bidrar til å forenkle regelverket.