Skatt for utvikling – eller som begrensning?
28. oktober 2015
Høringssvar til Næringskomiteen
5. november 2015

Skogbruk, gevinstbeskatning og virksomhetsbegrep

En av de grunnleggende forutsetningene er at arealene tas i bruk av aktive eiere.

NORSKOG har derfor oversendt et brev til Finansdepartementet og finanskomiteen der vi tar opp skattemessige problemstillinger som hindrer et aktivt eierskap i råvareleddet.

——————

 

Gevinstbeskatning ved salg av landbrukseiendom

I forslaget til statsbudsjett for 2016 er det foreslått å senke skatten på gevinst ved salg ut av familien til kapitalskatt (25 %). Vi vil påpeke at det er av stor betydningen at denne foreslåtte endringen gjennomføres for å oppnå at flere eiendommer i skogbruket kommer for salg, som på sikt vil føre til en bedre eiendoms-struktur. Dette er helt nødvendig for å øke effektiviteten i råvareproduksjonen.

 

Videre finner vi det meget uheldig at denne foreslåtte endringen bare gjelder enkeltpersonsforetak.I skogbruket finnes det mange sameier, noe som av flere grunner er en usunn eierform. Sameier er en organisering som er investeringsdempende, siden den deleieren med dårligst økonomi vil være styrende for investeringene. Siden det ikke er foreslått å sette ned satsen for gevinstbeskatning for disse blir det ikke noe incitament for disse til å oppløse sameiene og få solgt til en enkeltstående eier. Dette er fullt mulig, og vi anmoder om at disse får samme reduksjon i skattesats.

 

Vi legger til grunn at oppskrivningsadgangen fram til 31.12.04 fortsatt står ved lag, og ber om at dette tydelig kommer frem i dokumentasjonen. Denne oppskrivingsadgangen bør kunne gjøres på basis av den verdsetting som faktisk gjøres av eiendommen på salgstidspunktet, og ikke med utgangspunkt i det avtalte vederlaget.

 

Vi vil samtidig anmode om at det lages et regelverk for dødsbo som fører til at disse raskere kommer inn i en «aktiv eierform». Dette kan gjøres både ved å sette en tidsbegrensing for hvor lenge man kan drive som dødsbo, og ved å bruke skatteverktøyet til å fremskynde overdragelse til en ny aktiv eier.

 

 

Utvidelse av virksomhetsbegrepet i skog

Regjeringen foreslår at grensen for når skog skal regnes virksomhet fra 2016 skal vurderes etter skatterettens alminnelige prinsipper. Denne endringen støtter vi.

 

De som da etter de nye vurderingene ikke lenger skal regnes som virksomhet skal heller ikke få anledning til gjennomsnittsligning. Det foreslås at disse skal gjennomsnittslignes med 2015 som siste hele år. Det som da er skattet for lite eller for mye ut fra summen av siste 4 år, skal etterlignes i 2016.

 

Noen skogeiere i denne kategorien kan ha planlagt et løp ut fra dagens skatteregler, og som kan komme uheldig ut ved en slik avvikling av gjennomsnittsligningen.  Vi ber derfor om at det innføres en valgfri overgangsordning for de skogeiere som skal ut av gjennomsnittsligningen som vil vare til og med 2020. Dette vil være i tråd med den overgangsordningen som ble innført for deltagerlignede selskap da gjennomsnittsligningen ble avviklet der.

 

Vi forutsetter at det blir etablert en ordning med rapportering via et enkelt skjema som gjør at man ikke trenger full regnskapsføring, men selvsagt en dokumentasjon av bilag.

 

benthe.lovenskiold@norskog.dev.indexportal.no

arne.roraa@norskog.dev.indexportal.no