Formuesskatt på dagsorden
7. August 2014
Modulvogntog får permanent ordning
4. September 2014

Statsbudsjettet for 2015 – Innspill fra NORSKOG

Innfør fritak for gevinstbeskatning for landbrukseiendommer nå! Regjeringens politikk gjør at markedet nå er låst. Det er god grunn til å anta at et skattefritak vil gi en positiv effekt på skatteprovenyet all den tid omsetning av skogeiendommer betyr økt avvirkning, og at man snakker om et relativt lite antall eiendommer som selges ut av familien.

Erfaringsmessig medfører omsetning av skogeiendommer økt avvirkning. Å fjerne gevinstbeskatningen er derfor en av flere faktorer som kan bidra til økt bruk av biomasse. Skogbruket står klare til å bidra i overgangen til fornybarsamfunnet. I kampen mellom klima og økonomi, tilsier all erfaring at økonomien vinner. Derfor er budsjettallene helt avgjørende for å beholde, eller helst øke, aktiviteten i norsk skogbruk, også i et klimaperspektiv. Av samme grunn er det viktig at bevilgningene til skogsbilveier opprettholdes. Frykten for at det blir mange nye veier er ubegrunnet. De siste ti årene er 77 % av veibygging ren oppgradering av gammelt veinett. I dag bygges bare 15 % så mye skogsbilvei som for 20 år siden, noe som er en kritisk fordyrende faktor for skogsdriften. Kostnadene smitter også over på industrien, der råvarekostnaden på sin side utgjør 70 – 80 % av den totale produksjonskostnaden.

Formuesskatt på arbeidende kapital må fjernes
Forslaget er et lite skritt i riktig retning. Forventningene til ytterligere reduksjon av formuesskatten var klart høyere. Viktigst er det å beholde den foreslåtte satsen på 0,75 prosent fremfor å øke bunn-fradraget ytterligere. Målet må være at all formuesskatt på arbeidende kapital fjernes da denne skatten gir svekket konkurranseevne overfor utlandet, og tapper bedriftene for kapital.

Moms på jakt og fiske – fjern konkurransefordelen for statlige eiendommer
Dagens regelverk gir fritak for merverdiavgift på salgsinntekter fra jakt- og fiskerettigheter for FEFO, NJFF, bygdeallmenninger, statsallmenninger, og annen statlig grunn. I praksis gir dette en konkurranse-vridning til ulempe for private grunneiere på 25 %, og hindrer dem den samme muligheten for utvikling av opplevelsesnæring innen jakt og fiske som staten per i dag har. Denne konkurranseulempen kan vanskelig gis en god begrunnelse, og må fjernes.