De tre strekningene det er snakk om, er:
E6 Kvænangsfjellet i Troms
E16 Kløfta-Kongsvinger i Akerhus og Hedmark
E6 Øyer-Otta i Oppland
Samferdselsminister Jon Georg Dale kunngjorde tildelingene under en pressekonferanse ved E16 på Kløfta på formiddagen 11. januar.
– Vi utvider for første gang porteføljen til Nye Veier. Det gjør vi i utgangspunktet i tre områder. E6 Kvænangsfjellet, som er første prosjekt i Nord-Norge som Nye Veier som får ansvar for. E6 Øyer-Otta, som gjør at vi får en sammenhengende utbygging av E6.
-Og ikke minst det som kalles «the missing link» mellom to utbygde prosjekter og som er et prosjekt som våre politikere regionalt og lokalt i Hedmark og Akershus er veldig opptatt av at vi skulle få på plass, nemlig siste del av E16 Kløfta-Kongsvinger, sa samferdselsministeren.
Kan Nye Veier få enda mer?
– Med det så har vi utvidet porteføljen nå, og vi vurderer ytterligere utvidelser i forbindelse med NTP, hvor vi også skal se på de økonomiske vilkårene som den nye nasjonale transportplanen skal ha, sa Dale.
– Vi er svært glade for tilliten vi vises gjennom at vi får de tre nye strekninger, sier adm. dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier.
De tre prosjektene er i NTP anslått å ha en utbyggingskostnad på mellom ti og 15 milliarder kroner.
– Vi er særlig glad for å ha fått et prosjekt i Nord-Norge. Nå er Nye Veier virkelig landsdekkende, sier styreleder Harald V. Nikolaisen til Våre Veger.