– Vi har knekt en kode

AT Skog og Vestskog tar et nytt felles steg
28. november 2018
Priserna på skogsmark stiger
29. november 2018

– Vi har knekt en kode

Ved hjelp av sosiale medier har Inatur økt omsetninga med over 400 prosent på seks år. Har du et nyhetstips?

NAMSOS: – Det er færre og færre som orker å selge fiskekort over kjøkkenbordet lenger. Den tida er i ferd med å fases ut, sier daglig leder i Inatur, Morten Pedersen (36).

Etter han tok over som daglig leder i selskapet for seks år siden, har omsetninga skutt i været; fra 24 millioner i 2012 til 123 millioner kroner så langt i 2018.

144.000 følgere

Det er en «småpen» økning på over 412,5 prosent.

Selskapet, med totalt ni ansatte, leverer småviltjakt, storviltjakt, laksefiske, innlandsfiske og overnatting til Norges jegere og fiskere.

Det høres banalt enkelt ut, men daglig leder Morten Pedersen mener suksess på sosiale medier er mye av forklaringa på den enorme omsetningsveksten.

– For seks år siden starta vi forsiktig med å bruke Facebook som kanal for å nå ut til publikum. Dette var i den spede begynnelsen hvor du kunne fremme innlegg mot betaling, sier Pedersen.

– Nybrottsarbeid?

– Ja, vi var ganske tidlig ute – og i dag har vi 144.000 følgere. Måten vi har brukt sosiale medier på har skapt trafikk – og dermed økt omsetninga. Vi har knekt en kode, rett og slett, sier Pedersen som styrer selskapet med hovedsete i Namsos – i etasjen over Statskog som eier over 65 prosent av aksjene i selskapet.

– Og pilene peker en veg?

– Ja, vi har et godt tilfang av nye rettighetshavere og utleiere. Det private markedet blir stadig viktigere for oss. Det har vært et vesentlig skifte. Før måtte du kjenne noen for å få tilgang på jakt- og fiskeområder. Nå trenger du en digital kanal som formidler mulighetene der ute. Verken kunder eller tilbydere orker lenger å selge jakt- eller fiskekort over kjøkkenbordet. Den nye generasjonen vil ha det digitalt, sier Pedersen.

I tillegg til sosiale medier, mener Pedersen at lanseringa av en ny plattform i 2013, og kjøpet av Scanatura AS (konkurrent innen laksefiske) er viktige bidragsytere til veksten.

– Den nye plattformen har gjort det mulig å presentere produktene på en mye bedre måte enn tidligere. Scanatura har bidratt med viktig kompetanse innen laksefiske og fangst-rapportering, i tillegg til en rekke kunder blant landets største og beste lakseelver, sier han.

Størst i Norge

Inatur er Norges største markedsplass for jakt, fiske og hytter i norsk natur. Deres største konkurrent er fysisk salg av jakt og fiske.

– Du kan fortsatt dra på en bensinstasjon og kjøpe deg fiskekort, men dette er på tur ut. Det finnes ennå, men digitaliseringa av verden de siste ti årene er enorm – og vil fortsette. Dette gjør at jakt og fiske er tilgjengelig som aldri før – og det er noe vi setter høyt, sier Pedersen.

Her kan du sende inn ditt nyhetstips via skjemaet nedenfor.