Klima- og miljødepartementet sendte tidligere i år forslag til endringer i markaloven på høring. NORSKOG leverte nylig inn sitt høringssvar.
Målet med revisjonen er en lov som blir enklere å forstå og bruke, påpeker Klima- og miljødepartementet i høringsbrevet. Endringene forventes i svært liten grad å få praktiske konsekvenser for selve bruken av Marka.
– NORSKOG synes det er positivt at man søker å forenkle et lovverk som i dag fremstår til dels selvmotsigende og rotete. Markaloven er etter vår vurdering en lov som primært skal hindre nedbygging og arealkonvertering. Vi mener derfor på overordnet plan at landbruk, herunder bygge- og anleggstiltak i landbruket, ikke burde være omfattet av markaloven, påpeker NORSKOGs jurist og næringspolitiske rådgiver Kristine Jacobsen.
Hindre nedbygging
Departementet mener det er behov for å klargjøre i markaloven hvilke tiltak som er omfattet av forbudet mot bygge- og anleggstiltak, samt hvilke saksbehandlingsregler som gjelder for ulike typer tiltak.
Hensikten er at lovteksten blir mer i tråd med lovens forarbeider og forvaltningspraksis, og at loven dermed blir lettere å forstå og å praktisere.
– Landbruket er i dag i all hovedsak regulert gjennom sektorlover. Markalovens ekstra søknadsplikt, som bare skal påse at tiltaket er i tråd med arealformålet, vil uansett bli fanget opp av gjeldende sektorlovverk. Et eget sett med tilleggsregler fremstår rotete og lite hensiktsmessig for jordbruk- og skogbruk. NORSKOG mener derfor at landbruket bør tas ut av markalovens virkeområde.
Fremstår som rotete
I høringssvaret har NORSKOG allikevel kommet med kommentarer til departementets foreslåtte regulering av landbruksunntaket, gitt at landbrukstiltak (bygge- og anleggstiltak i landbruket) fortsatt skal være underlagt markalovens virkeområde.
Slik loven er i dag, fremstår landbruksunntaket som en uhensiktsmessig måte å regulere landbruk på. Arealene i markaloven skal i all hovedsak være regulert som landbruks-, natur- og friluftsområde (LNF), og det forutsettes at ordinært landbruk er i tråd med LNF.
– I dag er rettstilstanden slik å forstå at landbruksunntak er unntatt fra forbudet om bygge- og anleggstiltak i marka. Det som fremstår noe rotete i dagens lov er imidlertid at selv om landbruket henter sitt unntak fra forbudet, medfører ikke det et unntak om søknadsplikt etter markalovens regler, påpeker Jacobsen.
NORSKOG oppfordrer derfor i høringssvaret departementet til å klargjøre hvorvidt et landbrukstiltak gitt at man tar ut landbruksunntaket, har rett på godkjenning når det oppfyller kravene – altså at tiltaket er i samsvar med plan.
– Det er viktig for NORSKOG å presisere at den rettstilstanden som følger av dagens markalov, oppleves som holdbar. Selv om vi aller helst skulle sett at landbruket ble tatt helt ut av markalovens virkeområde, er det, dersom landbruket består innenfor markas virkeområde, viktig for oss at man ikke innskrenker dagens rettstilstand i negativ forstand for landbruket.
Forutsigbarhet for nødvendig motorferdsel
Departementet presenterer også i det nye forslaget to alternative løsninger for motorferdsel i Marka:
- Primært: Markalovens regler om motorferdsel oppheves. Motorferdsellovens alminnelige regler gjelder dermed i stedet, med mindre departementet fastsetter særskilte regler i forskrift.
- Alternativt: Det klargjøres at motorferdselloven ikke gjelder i Marka, og at de særskilte reglene i markaloven gjelder i stedet. Det presiseres at forbudet mot motorferdsel ikke gjelder preparering av skiløyper og brøyting av skøytebaner og skøytetraseer på islagte vann, når dette foretas av kommuner, hjelpekorps, idrettslag, turlag, turistbedrifter eller lignende.
Ettersom det nå pågår lovarbeid med forslag til ny motorferdsellov som også inkluderer forskriften, mener NORSKOG at man får en nødvendig streng og hensiktsmessig regulering i ny motorferdsellov, påpeker Jacobsen.
– NORSKOG kan derfor ikke se at det skal være et behov for egne regler for motorferdsel i Marka. Rent praktisk ser ikke NORSKOG for seg at det vil avstedkomme muligheter for videre tillatelser til motorferdsel etter markalovens regler om motorferdsel, bare strengere.
Når det kommer til forslaget om å ta ut markalovens egne regler om motorferdsel, foreslår departementet at det kan forskriftsfestes særskilte regler om motorferdsel på vei og i utmark, gjeldende for Marka. NORSKOG foreslår at adgangen til å forskriftsfeste særskilte regler for Marka heller legges som forskrift under motorferdselloven.
NORSKOG er opptatt av at landbrukets behov for nødvendig motorisert ferdsel i utmark er forutsigbart. Vi støtter derfor departementets primære forslag om å ta ut markalovens regler om motorferdsel, avslutter Jacobsen.