NORSKOG har i dag levert vårt høringsinnspill til forslag om endring av plan- og bygningsloven knyttet til forbud mot nedbygging av myr.
Foto: Kristine Jacobsen, jurist og næringspolitisk rådgiver i NORSKOG
Miljødirektoratet har, på vegne av Kommunal- og distriktsdepartementet og Klima- og miljødepartementet, sendte tidligere i år ut forslag om endring av plan- og bygningsloven knyttet til forbud mot nedbygging av myr.
Bestillingen fra Stortinget var at regjeringen skulle legge frem forslag om forbud mot nedbygging av myr til utbyggingsformål i løpet av 2023.
– Det skal utredes mulige dispensasjoner fra forbudet for å ta vare på andre arealer med høy verdi og utbygging av samfunnskritisk infrastruktur. Målet er at forbudet reelt sett skal redusere nedbyggingen av myr, het det i bestillingen.
Store forskjeller i behov
I høringssvaret påpeker NORSKOG flere problematiske forhold knyttet til forslaget, sier NORSKOGs jurist og næringspolitiske rådgiver Kristine Jacobsen.
-NORSKOG støtter intensjonen om å bevare myrene våre, både av hensyn til karbonlagring og biologisk mangfold. Vi er enige i at irreversibel utbygging på slike areal bør behandles restriktivt. Det vil allikevel likevel være store forskjeller i behov for utbygging og hvilke hensyn som må avveies. Dette bør forslaget ta hensyn til, sier Jacobsen.
Hovedpunkter fra NORSKOGS høringssvar:
- Forslaget går ut over Stortingets bestilling.
- Forslaget er ikke tilstrekkelig konsekvensutredet – verken generelt eller for skogbruket.
- Forslaget kan ha negative effekter på annen natur.
- Forslaget foreslår en uklar definisjon av myr, noe som gir lite forutsigbarhet i praksis.
- Forslaget angir høyere terskel for dispensasjon fra forbudet gjennom. reguleringsplan enn hva som følger av ordinært kommunalt planskjønn.
- Forslaget vil vanskeliggjøre bygging av nødvendige landbruksveier og avkreve landbruksvei for reguleringsplan – selv der dette ikke var lovgivers intensjon.
Går utover bestillingen
NORSKOG forstår utbyggingsformål i denne sammenhengen til å være det som er lagt ut i KPA til reguleringsformål med utbygging som mål for øye. Forslaget, slik det nå står, går derfor ut over bestillingen, påpeker Jacobsen.
– Stortinget har, slik vi leser anmodningsvedtaket, ikke bedt om et forbud mot skogbruk som berører myr i LNF(R)-arealer hvor det i dag drives lovlig skogbruk, sier Jacobsen.
Et lovforslag som hensyntok dette, ville gitt en mer riktig parallell til forbudet mot bygging i strandsonen- som det vises til når man begrunner bakgrunnen for forslaget.
– Et krav om reguleringsplan for å dispensere fra et forbud ville også truffet bedre om forslaget var utarbeidet i tråd med Stortingets bestilling. Nå risikerer man å avkreve reguleringsplan for tiltak hvor lovgiver aldri har ment at reguleringsplan er nødvendig.
Uklart og mangefult
I tillegg til å gå utover bestillingen, mener NORSKOG forslaget er mangelfullt utredet både når det gjelder konsekvenser for skogareal, skogbruket og grunneier, og derfor kan medføre utilsiktede konsekvenser.
– Kombinasjonen av en uklar definisjon av myr, og manglende konsekvensutredning, gjør at vi mener forslaget ikke kan innføres slik det er foreslått nå. NORSKOG oppfordring i høringssvaret er derfor at departementet bør vurdere saken på nytt – da med vesentlig bedre konsekvensutredninger. På den måten vil det bli lettere å ta stilling til forslaget, avslutter Jacobsen.
