Forbud mot nedbygging av myr: – Forslaget bør ikke innføres 

NORSKOG har i dag levert vårt høringsinnspill til forslag om endring av plan- og bygningsloven knyttet til forbud mot nedbygging av myr. 

Foto: Kristine Jacobsen, jurist og næringspolitisk rådgiver i NORSKOG

Miljødirektoratet har, på vegne av Kommunal- og distriktsdepartementet og Klima- og miljødepartementet, sendte tidligere i år ut forslag om endring av plan- og bygningsloven knyttet til forbud mot nedbygging av myr. 

Bestillingen fra Stortinget var at regjeringen skulle legge frem forslag om forbud mot nedbygging av myr til utbyggingsformål i løpet av 2023.  

 – Det skal utredes mulige dispensasjoner fra forbudet for å ta vare på andre arealer med høy verdi og utbygging av samfunnskritisk infrastruktur. Målet er at forbudet reelt sett skal redusere nedbyggingen av myr, het det i bestillingen. 

Store forskjeller i behov 

I høringssvaret påpeker NORSKOG flere problematiske forhold knyttet til forslaget, sier NORSKOGs jurist og næringspolitiske rådgiver Kristine Jacobsen.  

 -NORSKOG støtter intensjonen om å bevare myrene våre, både av hensyn til karbonlagring og biologisk mangfold. Vi er enige i at irreversibel utbygging på slike areal bør behandles restriktivt. Det vil allikevel likevel være store forskjeller i behov for utbygging og hvilke hensyn som må avveies. Dette bør forslaget ta hensyn til, sier Jacobsen.  

Hovedpunkter fra NORSKOGS høringssvar:  

  • Forslaget går ut over Stortingets bestilling. 
  • Forslaget er ikke tilstrekkelig konsekvensutredet – verken generelt eller for skogbruket. 
  • Forslaget kan ha negative effekter på annen natur. 
  • Forslaget foreslår en uklar definisjon av myr, noe som gir lite forutsigbarhet i praksis. 
  • Forslaget angir høyere terskel for dispensasjon fra forbudet gjennom. reguleringsplan enn hva som følger av ordinært kommunalt planskjønn. 
  • Forslaget vil vanskeliggjøre bygging av nødvendige landbruksveier og avkreve landbruksvei for reguleringsplan – selv der dette ikke var lovgivers intensjon. 

Går utover bestillingen  

NORSKOG forstår utbyggingsformål i denne sammenhengen til å være det som er lagt ut i KPA til reguleringsformål med utbygging som mål for øye. Forslaget, slik det nå står, går derfor ut over bestillingen, påpeker Jacobsen.  

– Stortinget har, slik vi leser anmodningsvedtaket, ikke bedt om et forbud mot skogbruk som berører myr i LNF(R)-arealer hvor det i dag drives lovlig skogbruk, sier Jacobsen. 

Et lovforslag som hensyntok dette, ville gitt en mer riktig parallell til forbudet mot bygging i strandsonen- som det vises til når man begrunner bakgrunnen for forslaget.  

– Et krav om reguleringsplan for å dispensere fra et forbud ville også truffet bedre om forslaget var utarbeidet i tråd med Stortingets bestilling. Nå risikerer man å avkreve reguleringsplan for tiltak hvor lovgiver aldri har ment at reguleringsplan er nødvendig. 

Uklart og mangefult 

I tillegg til å gå utover bestillingen, mener NORSKOG forslaget er mangelfullt utredet både når det gjelder konsekvenser for skogareal, skogbruket og grunneier, og derfor kan medføre utilsiktede konsekvenser.   

– Kombinasjonen av en uklar definisjon av myr, og manglende konsekvensutredning, gjør at vi mener forslaget ikke kan innføres slik det er foreslått nå. NORSKOG oppfordring i høringssvaret er derfor at departementet bør vurdere saken på nytt – da med vesentlig bedre konsekvensutredninger. På den måten vil det bli lettere å ta stilling til forslaget, avslutter Jacobsen.