Internasjonale regelverk og avtaler 

Norske myndigheter må sikre at internasjonale regelverk og avtaler med betydning for skogbruk i Norge legger til rette for en aktiv og bærekraftig verdiskaping fra skogressursene.

NORSKOG mener: 

  • Norske myndigheter må arbeide aktivt for tidlig påvirkning og medvirkning ved utforming av internasjonale regler og avtaler med betydning for norsk skogbruk og den skogbaserte verdikjeden. 
  • Så tidlig som mulig i prosessene med utvikling av nye regelverk eller avtaler må norske myndigheter arbeide aktivt med å utvikle norske posisjoner og fremme disse i internasjonale fora. Dette er spesielt viktig For EU/EØS- regelverk, ettersom Norge ikke er EU-medlem og dermed ikke deltar i de formelle delene av beslutningsprosessene.  
  • Norge bør samarbeide tett med våre nordiske naboland, som ofte har felles interesser med Norge i spørsmål som berører skogbruket og verdikjeden. Innføring av EU-regelverk i Norge bør bygge på erfaringer fra Sverige og Finland.
  • Aktørene i verdikjeden må sikres mulighet til tidlig medvirkning, både ved utvikling av norske posisjoner og ved beslutninger om innlemmelse i Norge. 
  • Norsk gjennomføring av internasjonale regler og avtaler må avklares raskt for å sikre forutsigbarhet for næringen.

Les mer om:

Norsk myndigheter må bidra til å bringe klarhet i hva nye regelverks- og avtaleforslag vil innebære i praksis for verdikjeden til norsk skogbruk. Det må sikres god og utfyllende informasjon om konsekvensene i god tid før beslutninger tas. 

Den lange behandlingstiden for EØS-regelverk som skal vurderes innlemmet i Norge er en utfordring for skogbruket. Det skaper uforutsigbarhet og vanskeliggjør langsiktig planlegging når det er uvisshet knyttet til innlemmelsen av nytt regelverk. EUs klimaregelverk for skog- og arealbrukssektoren og avskogingsforordningen er eksempler på regelverk der avklaringene tar for lang tid. Sen innlemmelse kan skape konkurranseulemper for norske produkter, og usikkerhet kan svekke interessen for investeringer i verdikjeden. 

Konsekvensene av avskogingsforordningen for skogbruket må tydeliggjøres og gjennomføringen må skje på en måte som minimerer de administrative kostandene for verdikjeden. 

Norsk gjennomføring av naturavtalen må rettes mot reelle utfordringer i norsk natur og ikke begrunnes med naturutfordringer i andre land og regioner. 

EUs forordning om restaurering av natur ligger utenfor EØS-avtalen og er ikke tilpasset norsk natur. Regelverket bør ikke innføres i Norge. 

Norsk samarbeid med EU om klimaregelverk for skog- og arealbrukssektoren (LULUCF) må ikke gå på bekostning av avvirkning og verdiskaping fra skogbrukets verdikjede.   

NORSKOG sender regelmessig ut nyhetsbrev til medlemmer om vårt arbeid knyttet til internasjonale spørsmål som påvirker skognæringen. Arkiv over disse nyhetsbrevene finner du her.