Samferdsel

NORSKOG arbeider for å effektivisere transporten langs vei, jernbane og til sjøs, samt samspillet mellom disse ulike transportbærerne. 

Bedre infrastruktur for tømmertransport er avgjørende for konkurranseevnen og markedsadgang for tømmer og treprodukter. 

NORSKOG mener:

  • Fortsatt satsing på nybygging og opprustning av skogsbilveier vil bidra til økt avvirkning og et veinett tilpasset dagens tømmerbiler.
  • Vi trenger flere krysningsspor, tilsvinger, og jernbaneterminaler tilrettelagt for tømmertransport. 
  • Fortsatt satsing på tømmerkaier som er tilpasset store volum for å få tilgang til eksportmarked er viktig. 
  • Det er nødvendig med fortsatt oppskriving av hele vegnettet til 24 m og 60 tonn totalvekt for vogntog lokalt og regionalt, samt deler av vegnettet til 74 tonn for 8- og 9-akslede kjøretøy. 
  • Bruprogrammet må prioriteres, og bevilgninger til dette økes, for å få fjernet flaskehalser på fylkesveinettet. 

Les mer om:

Spørsmål?

Om du lurer på noe om NORSKOGs syn på samferdsel og skognæringen kan du kontakte vår næringspolitiske avdeling.

Fortsatt satsing på nybygging og opprustning av skogsbilveier vil bidra til økt avvirkning og et veinett tilpasset dagens tømmerbiler. Bygging av skogsbilveier er et langsiktig og sikkert tiltak for å redusere driftskostnadene.

Bygging og oppgradering av veier må fortsette hvis målsettingen om å øke avvirkningen og andelen lukkede hogster skal være mulig. Uten bedre veier, vil man få ineffektive og kostnadskrevende drifter, samt lange transportavstander i terrenget. Dette vil påvirke miljøet negativt i forhold til å transportere på vei. Terrengkjøring med mål om et minimum av terrengskader blir dessuten mer krevende i en situasjon med klimaendring med blant annet økt nedbør. 

Det er nødvendig med fortsatt satsing på godstransport for å sikre effektiv logistikk og å bringe denne transporten rundt viktige knutepunkter for persontrafikk. En oppgradering av prioriterte banestrekninger, med krysningsspor og terminaler for omlasting av gods, må prioriteres høyt for å møte fremtidens tiltrengte verdiskaping i Norge som helhet. Dette innebærer bygging av nye tømmerterminaler, tilsvinger og krysningsspor. 

Norsenga tømmerterminal på Kongsvinger er landets største i volum. Dessverre er kapasiteten her for lengst sprengt. Terminalen må derfor effektiviseres, slik at denne flaskehalsen i et langt transportsystem blir borte. 

Det bør etableres en ny, permanent tømmerterminal på Hauerseter som erstatning for dagen private, midlertidige terminal. Dette for å kunne frakte tømmer til Østfoldindustrien på jernbane i stedet for veg. I tillegg bør terminalen på Sørli i Stange utvikles videre. 

Godstransport på bane er kostnadseffektivt, klimavennlig, og øker trafikksikkerheten. 

Tømmer er plasskrevende, og har relativt lav verdi pr. volumenhet. I avveininger mellom andre transportbrukere blir plasskrevende last nedprioritert. Dette medfører økte håndteringskostnader ved opplasting til båt, og i noen tilfeller manglende adgang til bruk av anlegg. Når nye anlegg etableres, må det tas høyde også for volumkrevende gods, og planlegges slik at det er mulig med plassutvidelse over tid. 

Tømmerkaia på Lier i Drammen er svært avgjørende for store deler av Østlandet. Her må det på plass en løsning som tømmernæringen kan bruke fremover, hvis dagens kai ikke lenger kan brukes. 

Det er nødvendig med oppskriving av veinettet til 24 m og 60 tonn totalvekt for vogntog lokalt og regionalt. 

Konkurrerende land har vesentlig bedre transportvilkår enn man har i Norge. Råvare på rot i skogen har tilnærmet samme verdi i Norge og Sverige, men kostnadene som påløper fra skogen til industrien gir norsk industri høyere råvarekostnad enn deres svenske konkurrenter. En av de viktigste årsakene er logistiske skranker i flytting av både utstyr og råvare. Transportkostnadene må derfor reduseres for å opprettholde konkurransekraft i norsk industri. 

Effekten ved økt totalvekt til 60 tonn og 24 m vil senke transportkostnadene betydelig, redusere dieselforbruk, samt gi færre vogntog på norske veier. Det er utfordrende for næringen at mange kommunale veier og fylkesveier nå er i så dårlig forfatning at akseltrykket må reduseres. Veiene blir i realiteten da stengt for tømmertransport i perioder med teleløsning Det er viktig at kommunale veier derfor oppgraderes til 10-tonns akseltrykk der det er mulig. 

Det må settes politisk trykk på regionale og lokale myndigheter slik at økt transportkapasitet prioriteres på lokale veier. 

Bruprogrammet, som ble etablert for å utbedre flaksehalser på fylkesvegene, startet i 2018. Disse flaskehalsene gjør at vi ikke kan utnytte de andre delene av veinettet som faktisk er bra. Et samarbeid mellom Statens Vegvesen og skognæringen er avgjørende her for å sikre informasjon om kostnader, virkestrømmer og innsparingsmuligheter. Næringen har utarbeidet et eget Bruprogram som er et godt verktøy i dette arbeidet.