Utmarksressurser, vilt, og motorferdsel  

For skogeiere er det viktig å utnytte alle næringsmulighetene som finnes på en eiendom. Det å utnytte jakt som element i turisme er én av disse næringsmulighetene, og etterspørselen er god.

Jakt som næring er arbeidskrevende, men skaper samtidig rom for mange tilleggsaktiviteter som overnatting, servering og transport – for å nevne noe.   

NORSKOG mener: 

  • Jakttid for hjortevilt bør forlenges tilnærmet den biologiske jakttidsrammen.  
  • Utmarksnæring må regnes som næring – på lik linje som jord- og skogbruk i gjelder motorferdselsloven. 
  • Merverdiavgiften på salg av jakt og fiske fra private grunneiere er i praksis et unntak. Dette gir uakseptabel diskriminering av privat eierskap. 

Les mer om:

Spørsmål om Utmarksressurser, vilt, rovdyr, motorferdsel ?

Kontakt vår næringspolitiske sjef Benthe E. Løvenskiold.

NORSKOG mener at jakttiden for hjortevilt generelt bør tilnærmes den biologiske jakttidsrammen, og lede til forlengede jakttider. Innen denne rammen må grunneiere alene og i samarbeid forvalte jakttidene på egen eiendom eller jaktvald. Rovdyrsituasjonen har medført at jakten blir mer krevende. Det er derfor nødvendig å utvide jakttiden for å få utnyttet potensialet til jaktbasert næringsutvikling. Lengre jakttid gir bedre mulighet for å satse på jaktbasert turisme over flere døgn, og hvor overnatting, guiding og servering er inkludert. Dette gir igjen grunnlag for investeringer i næringen. Ikke minst vil lengre jakttider også kunne bidra til mer human jakt. 

Jakt og fiske bør ses som en naturlig del av grunneiers landbruksvirksomhet og utnyttelse av egen eiendom. NORSKOG ønsker at det skal bli enklere for grunneiere å få kjøre i næringssammenheng, og er opptatt av forutsigbare rammebetingelser for å utnytte utmarksressursene på eiendommen. Tillatelser med lengre varighet og adgang til motorferdsel på barmark utenfor traktorvei er viktig for forutsigbarhet i utmarksnæringen. 

Det bør være mulig å få tillatelse til å kjøre på barmark utenfor traktorvei for transport av proviant, brensel og lignende til utleiehytter. Dagens ordning med tillatelser oppleves byråkratisk, og mange avslag gjør det vanskelig å drifte og vedlikeholde utleiehytter, noe som er en nødvendig del av utmarksnæringen. 

På statens grunn og i bygdeallmenninger har man i dag fritak for merverdiavgift på omsetning av jakt og fiskekort. I prinsippet vil jaktkort som selges fra private næringsdrivende bli dyrere enn tilsvarende jaktkort på statens grunn eller i bygdeallmenning. Denne forskjellsbehandlingen er også utvidet til å gjelde jakt som kjøpes via en jeger- og fiskeforening. I tillegg gjelder det for jakt på de eiendommer staten har ervervet og som eies i et eget aksjeselskap. 

Lovverket har nå så mange unntak for statlig virksomhet og lignende at merverdiavgiften på salg av jakt og fiske fra private grunneiere er unntak fra normal praksis. NORSKOG mener dette gir en uakseptabel diskriminering av privat eierskap, og konkurransevridning i markedet for salg av jakt- og fiske- produkter. Merverdiavgiftsfritaket må derfor også gjelde for private aktører.