Motorferdsellovutvalget sendte tidligere i år sitt forslag til helt ny lov på høring. NORSKOG vært en del av referansegruppen, og sendte tidligere i høst inn sitt høringssvar.
Utvalgets mandat har vært å fremme forslag om revidering av lov om motorferdsel. Ambisjonen har vært økt lokalt selvstyre, redusert byråkrati og hensyn til natur og friluftsliv, og utvalget har valgt å presentere en helt ny lov i stedet for å gjøre endringer og tilpasninger i dagens lov.
– Vi synes det er positivt at man nå har fått frem et forslag til en helt ny motorferdsellov som søker å klargjøre og rydde i uklare hjemler, og ikke minst tilpasse loven mer til dagens problemstillinger. I vårt høringssvar har vi allikevel påpekt enkelte deler av loven som med fordel kan presiseres for å sikre forutsigbarhet for vår næring, sier Kristine Jacobsen, jurist og næringspolitisk rådgiver i NORSKOG.
Ønsker forutsigbare rammebetingelser
NORSKOG har gjennom referansegruppen argumentert for at jakt og fiske bør ses som en naturlig del av grunneiers landbruksvirksomhet og utnyttelse av egen eiendom.
– Vi har et ønske om at det skal bli enklere for grunneiere å få kjøre i næringssammenheng, og er opptatt av behovet for forutsigbare rammebetingelser for å kunne utnytte utmarksressursene på eiendommen. Tillatelser med lengre varighet, adgang til motorferdsel på barmark utenfor traktorvei og å fjerne kravet til merverdiavgiftsplikt var blant forslagene organisasjonene i referansegruppen fremmet.
I tillegg har NORSKOG ønsket en enklere adgang til barmarkstransport i næring.
– Vi mener det bør være mulig å få tillatelse til å kjøre på barmark utenfor traktorvei for transport av proviant, brensel og lignende til utleiehytter. Ønske fra ulike næringsaktører om utvidet adgang til barmarkstransport kommer også til uttrykk gjennom en rekke klagesaker som Miljødirektoratet har behandlet, der Statsforvalteren i Trøndelag har omgjort vedtak om bruk av ATV på barmark for inn- og utkjøring av bagasje, våpen, ammunisjon og proviant i forbindelse med jakt. Meråker Brug har i møte med utvalget også påpekt behovet for motorisert transport ved drift av utleiehytter. De opplever dagens ordning med tillatelser som byråkratisk og at de ikke får tillatelsene de vurderer som nødvendige for å drifte og vedlikeholde sine utleiehytter, påpeker Jacobsen.
NORSKOGs innspill oppsummert:
Aktsom og hensynsfull motorferdsel
- Aktsomhetskravet er generelt og gjelder for all motorferdsel. NORSKOG ønsker en avklaring på andre ledds skjerping av aktsomhet hvor motorferdsel erfaringsmessig kan ha særlig store skadevirkninger. Hva ligger i «særlige hensyn» her? Paragrafen fremstår i dag strengere og mer eksemplifiserende enn dagens lov.
- NORSKOG er opptatt av at skogsdrift er helårsvirksomhet. Den praksis med avbøtende tiltak som gjøres etter PEFC-skogstandard er etter vårt syn av en slik karakter at man tar så gode hensyn som man kan, og følgelig også «særlige hensyn».
Jordbruks-, skogbruks og reindriftsnæring
- Det generelle motorferdselforbudet gjelder ikke motorferdsel som er nødvendig i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Dette er en videreføring fra tidligere lov, og er et åpenbart sentralt premiss for å drive skogbruk i Norge i dag. NORSKOG mener det er positivt at utvalget ser at man behøver direkte tillatelse til motorferdsel i skogbruket.
- I bestemmelsen er det presisert at jakt, fangst, fiske og bærsanking ikke regnes som «næring i denne forbindelse». NORSKOG har hele veien anført at jakt, fiske og fangst bør sees på som en næring på lik linje med skogbruk og jordbruk. Disse næringsveiene sammen med annen utmarksnæring er viktige for grunneier, i tillegg til å være viktige distriktsnæringer.
- Forslaget innebærer at jakt, fiske, fangst og annen utmarksbasert næring ikke har direkte unntak i loven for motorferdsel, og at man med det må søke om tillatelser til motorisert ferdsel. Det er heller ikke gitt enklere adgang til transport på barmark, selv om utvalget ser at dette kan være et behov. Rammen for tradisjonelt jord- og skogbruk er her etter NORSKOGs syn for snever.
- I utkastet legger utvalget til grunn at behovet for skjøtsel først og fremst er relevant for de som driver aktiv næring, og ønsker ikke å gi utvidet adgang til skjøtsel for grunneiere som ikke driver virksomhet som kan betegnes som skogbruksnæring. For de som driver aktivt skogbruk, vil det være adgang til å bruke motoriserte hjelpemidler som er nødvendig for å utføre skogsarbeid. For NORSKOG er det uklart hva utvalget mener her. Skogbruksnæring er slik vi forstår det næringsutøvelse så lenge man er registrert i enhetsregisteret og mva.-pliktig etter kap. 20.2″. Det forventes at motorferdselloven er i tråd med skogbruksloven, og at også kapitalskogeiere dermed skal kunne utføre skjøtsel, skogbrukstiltak og annen nødvendig forvaltning av skogen.