NORSKOG leverte nylig vårt høringssvar til ny viltressurslov. – Vi synes det er positivt at departementet har forslått en helt ny lov. Dette har etter vårt syn vært nødvendig, sier NORSKOGs jurist og næringspolitiske rådgiver Kristine Jacobsen.
Berører næringsgrunnlaget
Utmarksnæring, inkludert jakt, er viktig for NORSKOGs medlemmer, og berører næringsgrunnlaget for en rekke av disse, påpeker Jacobsen.
– NORSKOG synes det er positivt at departementet har laget forslag til en helt ny lov. Det har etter vårt syn vært nødvendig. Vi støtter også forslaget til lovens navn, da vi mener det nye navnet speiler lovens innhold og formål på en bedre måte. I tillegg kan det nevnes at vi støtter de språklige forbedringene som er gjort med tanke på definisjoner og enhetlig begrepsbruk.
Kunstig lys
Lovforslaget som nå foreligger inneholder også forslag til ny paragraf om bruk av synlig lys og særskilte siktemidler.
Den nye paragrafen understreker at bruk av lyskilder som gir synlig lys under jakt og fangst er forbudt med mindre annet følger av lov eller forskrift. Det samme gjelder bruk av restlysforsterkende og termiske siktemidler, og andre siktemidler med teknologi som har til formål å lyse opp eller forbedre synligheten av omgivelsene eller viltet for jegeren.
Forslaget åpner for at gjeldende unntak som følger av någjeldende viltlov kan flyttes til forskrift, opplyser Jacobsen.
– NORSKOG mener det er en del unntak som av forutsigbarhetshensyn burde ligget som direkte unntak i loven. Vi ser samtidig at lys- og sikteområdet er i stor utvikling, og at det med den bakgrunn kan være mer hensiktsmessig å legge unntakene i forskrift. Dette vil imidlertid fordre at unntakene i forskrift ikke innsnevres, men heller kan utvides. Vi vil også inngi høringsinnspill til forskriftsendringen, men har allerede nå påpekt at forskriften bør inneholde unntak for alle de unntak som i dag henter sitt unntak direkte i loven.
Det er viktig å tillate kunstig/synlig lys og termiske siktemidler ved uttak av villsvin og andre arter som er uønsket i Norge. Også ved ettersøkt vilt, ved skadefelling av bever og hjortejakt i områder med store hjortestammer, bør termiske siktemidler og andre nødvendige lyskilder kunne benyttes
___
NORSKOGs innspill oppsummert:
- Kommunalt viltfond: I dag, og også i den foreslåtte § 51 i ny lov, skal det kommunale viltfondet kunne benyttes til ettersøk og håndtering av sykt vilt, som er skadet utenom jaktutøvelse. I dag går store deler av det kommunale viltfondet til trafikale ettersøk. Det fremstår urimelig at jegere skal finansiere dette. Dette bør finansieres på annet vis, eksempelvis knyttet til vei og samferdssel.
- Termiske siktemidler: Det er viktig å tillate kunstig/synlig lys og termiske siktemidler ved uttak av villsvin og andre arter som er uønsket i Norge. Også ved ettersøkt vilt, ved skadefelling av bever og hjortejakt i områder med store hjortestammer, bør termiske siktemidler og andre nødvendige lyskilder kunne benyttes.
- Forsvarlig jakt- og fangstutøvelse: Det er foreslått en bestemmelse som sier at jakt og fangst skal utøves slik at viltet ikke utsettes for unødige lidelser «eller fare for unødige lidelser». NORSKOG mener dette pålegger jeger en altfor streng aktsomhetsplikt, og foreslår at «eller fare for unødige lidelser» slettes.
- Ettersøk av påskutt og såret vilt: Forslaget fastslår at jeger, ved ettersøk av hjortevilt, villsvin og muflon, skal varsle kommunen dersom det skadde dyret ikke blir funnet «innen utgangen av den dagen det ble påskutt og såret.» Spesielt for villreinjakt og i noen grad også jakt på hjort og elg, kan man befinne seg mange timer fra telefondekning. Å være utenfor dekning vil med det havne i en unntakskategori hvor man kan åpne for at det var gyldig grunn til ikke å varsle før. Her mener NORSKOG at det derfor bør inkorporeres noe om at det skal varsles uten ugrunnet opphold innen utgangen av den dagen det ble påskutt og såret.
- Jaktvåpen og ammunisjon: Det viktigste for NORSKOG er ikke hvilket skytevåpen man benytter, men at våpenet er egnet til å avlive viltet på en sikker og dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. NORSKOG støtter departementet i at denne varianten av lovforslaget er teknologinøytralt og dermed vil kunne stå seg bedre over tid, i tillegg til å være i tråd med våpenlovens definisjoner.
- Bruk av hund og jakthundtrening: Bruk av hund under jakt og jakthundtrening er tillatt med mindre annet følger av lov eller forskrift. NORSKOG stiller seg positiv til at forbudet mot løs på drevet halsende hund ikke videreføres i ny lov, og at man gjør en negativt avgrenset lovparagraf til en positivt avgrenset paragraf.