Dette kommer fram av en felles uttalse som er sendt til Jernbanedirektoratet. Og det er ikke hvem som helst som har satt sin signatur i bunnen av uttalelsen: Arne Ivar Øvergard i Stora Enso Skog, Finn Arne Bjørnstad i Norske Skog, Øyvind Rognstad i Borregaard ASA, Gunnar Gundersen i Glommen Skog, Per Fladby i Viken Skog SA, Per Kveseth i Nortømmer, Arne Ivar Øvergard i Tømmerterminaler AS, Benthe Løvenskiold i Norskog, Steffen Skolseg i Mjøsen Skog SA, Magne Svenkerud i Vang Almenning, Endre Jørgensen i Løiten Almenning og Gaute Nøkleholm i Romedal- og Stange Almenninger.
– Tømmerterminalen ved Sørli er i dag det klart største og mest effektive omlastingsområdet fra vei til jernbane langs Dovrebanen. Sørli representerer en sjelden forekomst av denne typen knutepunkter i den samlede infrastrukturen, som både i dag og antakelig enda sterkere i framtiden, vil være bestemmende for verdiskapingsevnen, skriver de tolv bedriftslederne.
De viser til at bransjen de representerer er den største brukeren av jernbanetransport i Norge, og at Sørli er en viktig brikke i dette. Ved Sørli håndteres tømmer som bidrar til en samlet verdiskaping i samfunnet på rundt èn milliard kroner årlig, skriver de.
– Verdiene utløses gjennom hogst innenfor nedslagsfeltet til terminalen. Uten en kostnadseffektiv logistikk vil aktiviteten i skogen måtte avta, og reduserer grunnlaget tilsvarende for en politisk ønsket bioøkonomi, skriver de tolv, og viser også til at Sørli har et betydelig masseuttak av høykvalitets grus- og asfaltproduksjon.
– Skognæringen vil derfor sterkt henstille politiske miljøer og berørte myndigheter om raskt å prioritere planressurser for en fremtidsrettet tømmerterminal fra denne lokaliteten (Sørli, red.anm.) i det videre arbeidet med InterCity-utbyggingen, konkluderer bedriftslederne.